Welkom in… de Brakke Grond

MUG Magazine onderzoekt hoe culturele instellingen programmeren voor een divers Amsterdams publiek. Deze maand: Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond tijdens de corona-crisis. 

0
1144
Tekst Josje Kerkhoven | Beeld Sodis Vita

De Brakke Grond is een Nederlandse stichting die wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. De missie van het cultuurhuis is om Vlaamse makers in Nederland op de kaart te zetten. Toen de theaters op 12 maart werden gesloten, was dat een crisismoment. “We konden niets anders doen dan ons publiek op de hoogte houden”, vertelt directeur Bart Govaert.

In de zomer kwam er een onverwacht keerpunt. “We kregen van theatergezelschap de Warme Winkel het verzoek of wij in onze Grote zaal een peepshow-constructie wilden realiseren. Letterlijk dus, het was een constructie van 96 afzonderlijke hokjes op twee verdiepingen, die nét in onze Grote zaal paste. We hebben dat samen met hen gedaan op voorwaarde dat dertig procent van het programma zou worden ingevuld door Vlaamse makers en gezelschappen. Er waren voorstellingen met muziek, theater en dans. Dat gaf een goede boost aan ons en aan het publiek.”

“Een ander hoogtepunt was het En nu? project. We hebben voor de zomer aan Vlaamse makers gevraagd hoe hun praktijk werd beïnvloed door de crisis. Zo hebben we acht weken lang telkens op onze website laten zien hoe zij omgingen met die situatie. Ik vind dat die reeks een mooi beeld geeft van hoe kunstenaars onder alle omstandigheden schoonheid blijven creëren.”

Op 16 september riep de Belgische regering Noord- en Zuid-Holland uit tot rode zone. Dat maakt de missie van de Brakke Grond bijzonder ingewikkeld. “We moeten halsoverkop op zoek naar oplossingen: wie langer dan 48 uur in deze regio is, moet bij terugkomst in Vlaanderen een test doen en twee weken in quarantaine blijven. De twee jonge fotografen die nu bij ons een tentoonstelling hebben, konden zelf opeens niet bij de opening zijn.”

Waarom het belangrijk is om die Vlaamse cultuur hier in Amsterdam toch te laten zien? “Het is een hypothese, maar Vlaamse podiumkunst schijnt toch iets minder afgewerkt te zijn, meer een rafelrandje te hebben. Daarmee vult het de Nederlandse mooi aan.”

Het cultuurhuis wil bereikbaar blijven voor alle Amsterdammers, ook nu. “Het is voor ons belangrijk dat het programma zo betaalbaar mogelijk is voor het publiek, zo zijn de expo’s bijvoorbeeld gratis. Als we iets hebben geleerd uit de crisis is het wel dat kwetsbare groepen er het snelst op achteruit gaan.”

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in