Eindeloos wachten op registratie

0
1505
© Charis Stephanie

Linda (43) ligt overhoop met Waternet omdat haar watermeter nog steeds niet is geregistreerd. Daardoor betaalt ze te veel voor haar waterverbruik. “De gemeente Amsterdam wil dat in alle woningen een watermeter wordt gebruikt. Ik heb een koopappartement waardoor de rekening om de woning geschikt te maken voor een watermeter bij mij ligt.”
Ze ging na flinke druk vanuit Waternet overstag. “Ik had 1.500 euro kosten voor het omleggen van leidingen en tegelwerk. Het heeft een jaar geduurd voordat ik een afspraak met Waternet kon maken.”
Dat was september vorig jaar. Waternet heeft de meter aangelegd, maar bleek niet in staat om die watermeter te registreren in hun administratieve systeem. “Dat is nog steeds het geval. Waternet weet niet wanneer de registratie wel gaat lukken. Ik betaal daardoor niet voor mijn verbruik, maar voor de grootte van de woning. Dat is in mijn nadeel. Waternet ziet mijn driekamerwoning als een huis voor een meerpersoonshuishouden, terwijl ik alleen woon.”
Linda heeft de hulp van de ombudsman ingeroepen. Die kreeg dezelfde boodschap te horen. “Waternet heeft wel als tegemoetkoming mijn waterrekening omlaag gebracht door mij in te delen bij de eenpersoonshuishoudens. De facturering ging tot twee maanden geleden regelmatig fout. Er werd dubbel of te veel afgeschreven. Ik heb daarover met Waternet gebeld en kreeg te horen dat vanwege mijn contact met de ombudsman ze mij niet te woord mochten staan.”
Linda heeft van Waternet als genoegdoening een cadeaubon van vijfentwintig euro ontvangen. “Wat schiet ik hiermee op? Ik zit nog steeds met een niet geregistreerde watermeter en niemand weet hoelang dat nog gaat duren. Ook heb ik kosten gemaakt voor die watermeter en heb ik jarenlang te veel voor mijn water betaald. Ik overweeg daarom om juridische stappen te zetten.” (MS)

OMBUDSMAN MUNISH REAGEERT:

Kwalijke zaak

Wij krijgen regelmatig klachten over Waternet wat betreft het niet administratief kunnen aansluiten van een nieuwe watermeter. Het duurt soms wel een paar jaar voordat de aansluiting tot stand komt. Als je als waterleverancier bewoners aanspoort een nieuwe watermeter te laten plaatsen omdat die nauwkeuriger zijn en makkelijk uit te lezen, moet je er ook voor zorgen dat de techniek aan jouw kant in orde is. Vooral als die bewoners zelf kosten moeten maken voor de plaatsing. Hoewel ik al regelmatig aandacht voor dit probleem heb gevraagd, heeft het er nog niet toe geleid dat dit probleem tot het verleden behoort. Uiteraard zal ik hierop blijven aandringen.
Het is een kwalijke zaak dat Waternet Linda niet te woord wilde staan over de fouten in de facturering. Een onderzoek van de ombudsman, zou Waternet er niet van moeten weerhouden om met Linda in gesprek te blijven. Sterker nog: ik zou graag zien dat Waternet de problemen die het bedrijf zelf in het leven heeft geroepen ook zonder mijn tussenkomst oplost. Linda heeft bovendien recht op informatie over haar eigen verbruik en onjuiste facturen.

De Ombudsman is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur bereikbaar: 020 625 9999. Zie ook: ombudsmanmetropool.nl

 

 

 

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in