WPI onderneemt actie na klachten Bijstandsbond

AMSTERDAM De gemeentelijke dienst WPI (voorheen de sociale dienst) gaat aan de slag met haar automatiseringssysteem na klachten van de Bijstandsbond.

0
386

De gemeente heeft een reeks acties tot verbetering aangekondigd na klachten van de Bijstandsbond over Socrates. Dat is het ict-systeem dat de gemeente gebruikt. ‘Ik ben niet ontevreden’, zegt voorzitter Piet van der Lende.

Een opvallende brief, zo noemt de voorzitter van de Bijstandsbond de reactie van WPI (de vroegere sociale dienst) naar aanleiding van een serie klachten van de Bijstandsbond. ‘WPI erkent een hele reeks problemen met ict-dienstverlener Socrates en het soms niet goed handmatig verwerken van informatie’, aldus Van der Lende. De Bijstandsbond had een kritisch artikel geschreven over wat er zoal mis ging rond Socrates. Dat is het automatiseringssysteem dat de Participatiewet uitvoert. De dienst WPI geeft die problemen ruiterlijk toe. WPI gaat onderzoeken of het systeem aangepast kan worden om de geschetste problemen in de toekomst te voorkomen. ‘Sommige knelpunten komen niet door het systeem maar door de wijze waarop medewerkers de gegevens invoeren.’ Allemaal met als doel ‘de dienstverlening aan de uitkeringsgerechtigden te verbeteren’.

Socrates

De klachten van de Bijstandsbond hadden vooral betrekking op ‘Socrates’. Dat is een ICT-systeem voor de uitvoering van de Participatiewet. Socrates zou aanvragen rond de bijstand geheel automatisch uitvoeren zonder tussenkomst van een medewerker van WPI. Dat laatste ontkent WPI. Wel erkent WPI het probleem dat inkomensverrekeningen en de uitkeringsspecificaties ingewikkeld zijn. ‘Vanaf mei 2021 krijgen daarom uitkeringsgerechtigden over de verrekening niet meer alleen schriftelijk maar ook mondeling informatie.’ Nieuw is ook dat iemand een te veel betaalde uitkering niet terug hoeft te betalen als hem/haar niets te verwijten valt.

Gegevens goed invoeren

Menselijke fouten spelen een rol bij de berekeningen voor de Participatiewet en de bijstand, blijkt uit de brief van WPI. Bijvoorbeeld bij het vraagstuk van de verwerking van de loonheffingskorting. ‘Socrates doet als systeem wat het moet doen, maar we moeten als organisatie zorgen dat de juiste gegevens worden ingevoerd. WPI gaat haar medewerkers nogmaals wijzen op de werkinstructies hiervoor.’ Al met al is voorzitter Van der Lende niet ontevreden met alle verbeter-acties van WPI. ‘WPI onderkent een aantal problemen en onderneemt een groot aantal acties naar aanleiding van de klachten van de Bijstandsbond.’

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here