De Balie is een ‘kunst producerende instelling voor het vrije woord, eigentijdse kunst, politiek en cultuur’. Maar veel Amsterdammers kennen het als debatcentrum. Het woord ‘debat’ dekt niet de lading, vindt programmamaker Rokhaya Seck. “Ik was bijvoorbeeld al heel lang nieuwsgierig naar Wierd Duk [Telegraaf-verslaggever, red.] omdat hij zegt dat hij tegen polarisatie is. Ik had het idee had dat hij zelf polariseert.” Ze wilde weten hoe hij daarover dacht en nodigde Duk uit voor de De Balie Podcast. “Dat is ook waar De Balie voor staat, dat je juist soms ingewikkelde gesprekken met elkaar aangaat. Maar dat doordat je met elkaar in een ruimte zit, je meer empathie hebt voor de ander. Ik vond hem een aardige man, hoewel ik het voor een groot gedeelte niet met hem eens was”

Bij de samenstelling van het programma wordt diversiteit niet als ‘extra opdracht’ gezien. “Het is juist onze kerntaak dat zoveel mogelijk groepen aan bod komen en zoveel mogelijk onderwerpen belicht worden. Vaak juist dat wat niet mainstream is.” Seck was trots op het programma De lange arm van Rabat, over hoe Marokko nog veel invloed heeft op Marokkaanse Nederlanders. “Je kan bijvoorbeeld niet van je Marokkaanse paspoort af. Sommige mensen willen dat wel graag. Ik ben daarover heel lang in gesprek geweest met Laila Ezzeroili. Ondertussen zochten we de mainstream media er ook bij. Dan heb je een zaal die vol zit met Marokkaanse Nederlanders die het ook een probleem vinden, of juist wat minder. Maar ze stellen  in elk geval vragen en gaan na afloop erover doorpraten in het café.”

Voor het project Live Journalism doen redactieleden van De Balie onderzoek naar onderwerpen die van algemeen belang zijn voor Amsterdammers. Intussen publiceren ze journalistieke verhalen en ze praten met inwoners van de stad om te leren van hun ervaringen. Het eindresultaat wordt gepresenteerd op het toneel. “Veel van die onderwerpen hebben ook te maken met armoede en ongelijkheid”, vertelt Seck. “De eerste editie heette bijvoorbeeld Keihard werken, amper rondkomen.”

Bij dat soort programma’s zorgt De Balie dat mensen gratis kunnen komen kijken. “We hebben ook de Stadspas, maar de kaartverkoop vormt wel zo’n groot deel van onze inkomsten dat we niet het hele programma gratis kunnen maken.” Dat vindt Seck jammer. “Je merkt nu met de sluiting vanwege het coronavirus meteen dat De Balie in zwaar weer komt. Gelukkig kan wel bijna alles gratis online worden bekeken, ook programma’s die al afgelopen zijn.”

Of de programmering van De Balie nog diverser kan, durft Seck niet te zeggen. “De gaten in je eigen programmering zijn de dingen die je juist zelf niet weet. In dat geval mogen mensen altijd een e-mail sturen, dan nemen we het mee in de redactievergadering.”

De Balie online: 

Collectie Nederland is een driedelige serie die De Balie in samenwerking met de Boekmanstichting organiseert over Nederlands erfgoed. De tweede aflevering Koloniaal Erfgoed en de derde aflevering Toekomstig Erfgoed kunnen door de maatregelingen tegen Covid-19 helaas niet doorgaan en worden verplaatst. Ook onderzoekt de redactie de mogelijkheid hiervan een enkel online programma te maken.

Keihard werken, amper rondkomen – Het Slot Het twee uur durende theatrale slot van het Live Journalism-onderzoek Keihard werken, amper rondkomen.

De Balie Podcast – Pete Wu De De Balie Podcast, aflevering met schrijver Pete Wu. In De Bananengeneratie gaat Pete Wu in gesprek met ‘mede-bananen’ [zo noemt zijn moeder hem: ‘geel van buiten, wit van binnen’] die net als hij worstelen met hun Chinese Nederlanderschap.

Online expo Wim Vonk Nu de maandelijks wisselende kunsttentoonstelling niet kan worden bezocht, heeft De Balie in samenspraak met kunstenaar Wim Vonk een deel van zijn werk online tentoongesteld.

Online bioscoopfilms kijken via Cinema De Balie De Balie heeft, net als veel andere Nederlandse filmtheaters, een eigen selectie op online cinema Picl. Premièrefilms zijn €8,50, oudere films €4,99. 

 

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here