Telefonisch advies geven over mode, styling en woontrends in het hart van de stad. Het kan bij de Bijenkorf! Niet de ongezelligste plek.
Tekst: Jos Verdonk, Beeld: George Maas / Fotonova
VANAD is het bedrijf van Ad Nederlof, oprichter en directeur. ‘Van Ad’ dus: soms zijn dingen verrassend eenvoudig. VANAD doet internationaal in contactcenters en draagt zorg voor de klantenservice van heel veel bedrijven, waaronder de Amsterdamse Bijenkorf. In het derde kwartaal heeft de Bijenkorf zo’n twaalf nieuwe contactcenter medewerkers nodig, die Olympia Uitzendbureau werft en selecteert.
“Contactcenters hebben misschien niet zo’n sexy uitstraling, maar hebben wel veel te bieden”, legt senior consultant Maarten Joosten van Olympia uit. “Wat fijn is van werken bij een contactcenter is dat je heel goed leert communiceren. Daar ga je de rest van je leven wat aan hebben.”
‘Klantenservice retail adviseur’, is de officiële benaming van deze vacature. Medewerkers beantwoorden vragen over facturatie, over de producten van de Bijenkorf of over wat dan ook. Daar hoort ook kledingadvies bij. Enige interesse in mode en kleding is dus een pre, net als affiniteit met social media.
De klantenservice mag dan zijn uitbesteed aan VANAD, maar de werkzaamheden vinden wel degelijk plaats vanuit het hoofdkantoor van de Bijenkorf.
Om in aanmerking te komen voor deze vacature kun je je online aanmelden via Olympia.nl. “Wij gaan vervolgens naar deze aanmeldingen kijken en naar de mensen die we al in ons bestand hebben staan. Daarna volgt een telefonisch intakegesprek. Als dat allemaal goed gaat, volgt een kennismakinggesprek bij ons op kantoor. Vanuit daar wordt de keuze gemaakt om jou wel of niet voor te stellen bij VANAD, dan wel de Bijenkorf.’’
Waar moet je als adviseur van de Bijenkorf aan voldoen? Maarten Joosten: “Het is belangrijk dat je in staat bent een leuk en goed gesprek te voeren aan de telefoon. Je begeleidt en adviseert klanten bij hun aankopen. De mensen bellen jou, dus je hoeft zelf niet naar buiten te bellen. Je beantwoordt echt een groot en divers scala aan vragen. Dat maakt het zo leuk en dynamisch!”
Nieuwe medewerkers krijgen eerst een fulltime opleiding van twee weken. Dat gebeurt in klasjes van circa twaalf personen. “In die periode leer je hoe je een goed gesprek voert met een klant. Aan de hand van speciaal lesmateriaal en een aantal presentaties leer je hoe je iemand het best kan adviseren.’’
De vacature is zeker niet alleen voorbehouden aan jonge mensen. “We weten inmiddels dat ook ouderen dit werk leuk vinden om te doen maar op sommige momenten kan het best een intensieve baan zijn.”
Maarten Joosten: “Het is een kweekvijver voor de rest van de organisatie. Vanuit deze functie is een stap omhoog of opzij heel goed mogelijk. Je kunt doorgroeien tot teamleader of werkplanner, of een andere richting in de mode en retail opgaan.”
Aan de slag als personal shopper in het woonwarenhuis?
Ga naar www.olympia.nl en solliciteer op de vacature.
Meer informatie: 020 697 56 80 of amsterdam@olympia.nl
met medewerking van Olympia
“Klantenservice retail adviseur” is een mooie naam voor iemand met zo’n baantje tegen minimumuurloon op een oproepcontract.