Wijkcentrum Ala Kondre, rond etenstijd. Van de veertig kinderen die het lesprogramma van Mon€y School hebben gevolgd zitten er maar zo’n twintig in het zaaltje. Hier is straks de diploma-uitreiking. Toch zijn de meeste kinderen wel degelijk geslaagd, behalve dan dat ene jongetje dat bij de deur blijft staan. Hij is gezakt, sombert hij tegen wat begeleiders, want hij is te weinig geweest. Je krijgt je diploma nu eenmaal niet cadeau.

Opvallend: er doen meer jongens dan meisjes mee aan deze buitenschoolse activiteit. Meestal is het andersom. De trotse houding van deze jongetjes maakt al snel duidelijk waarom ze zo enthousiast zijn: zij gaan rijk worden als ze later groot zijn. Want geld, dat is ‘cool’. Mon€y School is cool. Ander feit: er zijn meer meesters dan juffen die deze avond begeleiden.

De kinderen zitten in groepjes te overleggen hoe ze straks hun presentaties aanpakken. Want zo dadelijk gaan ze de kennis die ze op Mon€y School hebben opgedaan, over sparen, lenen, uitgeven en verdienen overdragen aan hun ouders. Die zitten nu nog in het zaaltje ernaast, om informatie te krijgen over Stadspas en extra voorzieningen van de gemeente voor arme gezinnen.

Die ouders zijn vooral moeders, op één vader na. Dat is dan ook meteeen de aller­trotste persoon in de zaal wanneer zijn zoon het diploma ontvangt – met een lach van oor tot oor volgt hij zijn kind al filmend en fotograferend naar het podium en weer terug. De vraag dringt zich op waar alle andere vaders zijn.

Misschien is dit het probleem van zogenoemde ‘erfelijke’ armoede of generatie­armoede, dat vaders zich schamen omdat ze niet genoeg verdienen, te weinig kansen hebben gekregen en misschien benut om die baan met een goed salaris te krijgen.

Initiatiefnemer Salih Türker zegt dat dit precies is waarom Mon€y School is opgericht: “De enige manier voor deze kinderen om de vicieuze cirkel van generaties durende armoede te doorbreken is door later werk te vinden waarmee ze goed verdienen. Daarvoor moeten ze eerst studeren of een vak leren. En dat kost geld. We geven ze daarom les in goed met geld omgaan, zodat ze nu al kunnen sparen voor hun opleiding en leren wat een studielening hen kan gaan kosten.”

Dan moeten ze natuurlijk wel eerst weten wat bij hen past en wat ze leuk vinden. “Een groot deel van het lesprogramma van Mon€y School staat daarom in het teken van toekomstplannen maken, dromen over je lievelingsberoep en talentontwikkeling”, vertelt Türker. “Deze kinderen hebben van veel beroepen vaak geen beeld omdat ze die te weinig om zich heen zien.”

Mon€y School nodigt voor elke lesserie inspirerende gastdocenten uit, succesvolle mensen waar de kinderen bewondering voor hebben. In Ala Kondre is Don Ceder het rolmodel. Deze sociale topadvocaat is gemeenteraadslid in Amsterdam voor de ChristenUnie en werd door het Amerikaanse blad Forbes uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke Europeanen op het gebied van recht en politiek. In stadsdeel Zuidoost is hij toch wel een beetje een volksheld.

Don Ceder speelde – in toga – met de leerlingen van Mon€y School een rechtszaak na. Daarna vertelde wat hij heeft gedaan om zijn succes te bereiken. ‘Leren uit dikke saaie boeken.’ En hoe hij zijn studie heeft bekostigd.

Natuurlijk komt in Mon€y School ook het praktische van met geld omgaan aan de orde. Türker: “We geven les in alle delen van Amsterdam en we zien dat eigenlijk iedereen slecht met geld kan omgaan, ook volwassenen. We leven immers in een maatschappij waarin het heel makkelijk is om geld uit te geven en te lenen. Maar voldoende geld verdienen om al die hoge leningen terug te betalen is vaak heel moeilijk, zo niet onmogelijk.” Türker legt uit dat dit voor kinderen uit armere gezinnen extra problematisch is. “Rijke kinderen, voor wie alles wordt betaald, steken zich net zo onwetend in de schulden, dankzij de verleidingen van reclame en one-click-webshops. Maar arme kinderen hebben geen ouders die de openstaande rekeningen plus incasso­kosten wel even betalen. Daarom is het voor deze kinderen extra belangrijk om financieel weerbaar te zijn. We werken daarbij vooral aan hun financiële bewustzijn.”

Mon€y School gaat hiervoor ook op excursie met de kinderen. In Ala Kondre was het een trip naar de nabijgelegen supermarkt, waar de bedrijfsleider uitlegde hoe je de kiloprijzen van producten kunt vergelijken door de labels aan de schappen te lezen. Ook legde hij uit hoe reclame werkt en dat producten van een A-merk in de aanbieding nog altijd duurder zijn dan het B-merk.

Na de diploma-uitreiking worden er lekkere hapjes uitgedeeld en blijft iedereen nog even gezellig nazitten. Trots peuteren een aantal jongetjes het cadeautje open dat ze bij hun diploma kregen. “Een rekenmachine!”, zegt een van de meesters lachend tegen een jongetje dat het apparaat bewonderend in zijn handen houdt. “Ja, geef maar toe, die wilde je heel erg graag!”

Sparen, lenen, uitgeven en verdienen: Mon€y School biedt een compleet lesprogramma over geldzaken voor de leeftijdsgroepen 8-12 jaar (primair onderwijs), 13-15 jaar (onderbouw middelbaar onderwijs) en 16-18 jaar (bovenbouw middelbaar onderwijs).

Meer weten? Kijk op themoneyschool.nl

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here