Thuishulp: wel betalen, geen hulp

0
586

Amsterdammers die afhankelijk zijn van hulp bij het huishouden/thuiszorg blijken iedere zomervakantie weer de klos te zijn: er komt geen vervanging van de vaste hulp omdat die met vakantie is. Mensen zitten soms wekenlang in een vies huis. Maar de eigen bijdrage tikt gewoon door. Dat moet anders.

Aangekoekte afwas op het aanrecht en een plakkerige wc-bril. Buiten is het 25 graden, dus het beddengoed is ook niet meer zo fris. Maar ja, de thuiszorger is met vakantie en er komt geen vervangende hulp. De eigen bijdrage loopt ondertussen gewoon door. Herkenbaar? Vooral Amsterdammers die deze vorm van thuiszorg geleverd krijgen door Cordaan Thuisdiensten of T-Zorg zullen er last van hebben. Zelfs zó erg, dat veel thuiszorgers het zelf niet meer kunnen aanzien.

Een aantal medewerkers maakt zich inmiddels zulke grote zorgen over het welzijn van hun cliënten dat zij het Zwartboek Thuiszorg/Hulp bij het huishouden aanboden bij de nieuwe zorgwethouder Simone Kukenheim (D66). Een noodkreet waarin de misstanden van de Amsterdamse thuiszorg/hulp bij het huishouden uiteen worden gezet.

Maar liefst 28 bedrijven

Hulp bij het huishouden wordt in Amster­dam geleverd door maar liefst 28 bedrij­ven, die door de gemeente per cliënt worden betaald. De concurrentie is groot maar de prijs per cliënt staat vast. Om toch winst te kunnen maken lijken de zorgbedrijven het vooral te zoeken in het bezuinigen op personeelskosten én op de geleverde zorg. Dat is, volgens het zwartboek, precies wat de grootste bedrijven Cordaan Thuisdiensten en T-Zorg doen.

Thuiszorgers werken steeds harder voor steeds minder geld en minder zekerheden. Zo zijn de medewerkers sinds enige tijd gedwongen om hun eigen planning te regelen omdat de roostermanagers zijn weggesnoeid – wat deels de vakantie-ellende veroorzaakt.

Cliënten op hun beurt krijgen steeds minder zorg. Sinds begin dit jaar zijn de bedrijven opnieuw gaan ‘indiceren’ (bij de cliënt thuis kijken) hoeveel hulp er nodig is. Veel cliënten hebben te horen gekregen dat ze nog maar maximaal 2,5 uur huishoudhulp per week kunnen krijgen. Sommige cliënten gingen terug van 6 naar 4 naar 2,5 uur, ook als ze ouder en zieker werden. Ze moeten maar aan de buren vragen of die de vuilniszak naar de container brengt.

Klacht indienen hels karwei

Hierover een klacht indienen is een hels karwei en daar hebben oude en zieke mensen vaak geen energie voor. En dat is ook waar de bedrijven op lijken te mikken. Ze maken in bezwaar gaan zo lastig mogelijk. Zo komen zij ermee weg dat zij over de ruggen van kwetsbare mensen hun winst verhogen, zou de enigszins cynische conclusie kunnen luiden.

De gemeente treft ook blaam. Ook daar zijn de klachtenregeling en bewaarprocedure over hulp bij het huishouden of thuiszorg erg ingewikkeld en onduidelijk. Bovendien is het vreemd dat de gemeente toch de eigen bijdrage int voor zorg die niet is geleverd.

Twee jaar geleden verloor de gemeente een rechtszaak over huishoudhulp omdat die slecht geregeld was. Met het daarop aangepaste beleid is er helaas niet veel verbeterd. Inmiddels kijkt Cliëntenbelang Amsterdam naar mogelijkheden om de gemeente opnieuw voor de rechter te slepen.

Kom in actie
Zit u deze zomer (wéér) zonder hulp bij het huishouden of bent u er flink in hulp op achteruitgegaan, terwijl u eigenlijk meer hulp nodig zou hebben? Betaalt u toch de eigen bijdrage voor niet geleverde zorg? Dien een klacht in bij alle onderstaande instanties. Vraag om een ontvangstbevestiging, als bewijs in een eventuele rechtszaak. Doe dit echt, ook al kost het moeite! U helpt niet alleen uzelf maar ook uw hulp… én andere Amsterdammers in uw situatie. Vraag desnoods iemand om u te assisteren. FNV biedt aan om gratis juridisch bezwaar aan te tekenen tegen korting op huishoudelijke hulp of als de hulp niet komt in de vakantie.
Stuur uw klacht naar:
  • Klachtenteam Sociaal Domein van de gemeente: klachtensociaal@amsterdam.nl
  • Het bedrijf dat uw hulp levert. De naam van staat op het formulier dat u onder­tekende. Of vraag de naam aan uw hulp. Cordaan Thuisdiensten en T-Zorg kunt u ­di­rect mailen via ­contact@cordaanthuisdiensten.nl
    (Cordaan Thuisdiensten) en www.tzorg.nl/contact (let op, dit is een webformulier dus u kunt niet direct mailen).
  • Het Indicatieadviesbureau Amsterdam: klachten@iabamsterdam.nl
  • Cliëntenbelang Amsterdam. U kunt direct mailen naar beleidsmedewerker juridische zaken Christiaan Dol, die bezig is met een proefproces over Hulp bij het huishouden: c.dol@clientenbelangamsterdam.nl

Tekst: Teresa van Twuijver | Beeld: Erik Veld

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here