Nibud verwacht stijging aantal mensen in schuldhulpverlening

0
985

Ruim eenderde van de Nederlandse huishoudens verwacht de komende tijd door de corona-crisis moeilijk rond te kunnen komen. Ruim 30 procent van de Nederlandse huishoudens heeft onvoldoende geld achter de hand om twee maanden zonder inkomen te kunnen. Dat blijkt uit een peiling van het Nibud. Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: “Wij verwachten dat op de langere termijn uiteindelijk meer mensen in de schuldhulpverlening komen.”

Bijna 20 procent van de Nederlandse huishoudens had in maart al te maken met een terugval in inkomen als gevolg van de corona-crisis. Voor april verwacht ook ruim 20 procent een inkomensterugval. Vooral jongeren, zelfstandigen en flexwerkers krijgen hiermee te maken. Het grootste deel van hen verwacht een inkomensdaling van maximaal 30 procent maar er zijn ook mensen die bijna hun hele inkomen zien wegvallen. Als zij rekeningen niet meer kunnen betalen, is de premie voor de zorgverzekering de eerste betaling die sneuvelt.

In Amsterdam hebben ruim 40.000 zzp’ers de Tozo-regeling (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers) aangevraagd. Het aantal bijstandsaanvragen is verdubbeld. Werkenden die net iets meer dan het minimumloon verdienen, geen recht hebben op toeslagen en normaal gesproken redelijk goed kunnen rondkomen, kunnen door hun inkomensterugval flink in de problemen komen.

Stante pede huurtoeslag en zorgtoeslag aanvragen is moeilijk, bevestigt ook het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) Om deze toeslagen aan te vragen moet op de site van de belastingdienst het verwachte jaarinkomen worden ingevuld. In deze corona-tijd is dat moeilijk in te schatten. En wie verwacht na de komende drie maanden wel weer meer inkomsten te hebben, komt al gauw op een te hoog jaarinkomen uit.

“Het eerlijke antwoord is dat deze mensen niet veel meer kunnen doen dan betalingsregelingen treffen”, zegt directeur Arjan Vliegenthart. Minder dan 10 procent van de mensen denkt aan het vragen van uitstel van betalingen en het is belangrijk snel aan de bel te trekken.

Het Nibud roept bedrijven en instanties ook op om mensen pro-actief te benaderen als er betalingsachterstanden ontstaan. Nibud-directeur Vliegenthart: “Mensen willen wel betalen, maar kunnen het nu niet. Laat ze niet modderen, maar help ze eruit door mee te denken over welke mogelijkheden er wél zijn.” Ook moeten gemeenten de ruimte krijgen om flexibel om te gaan met het kwijtschelden van gemeentebelastingen. Het Nibud heeft de overheid geadviseerd om geen boete op incassokosten op te leggen. De overheid is een grote schuldeiser en door boetes lopen de incassokosten vaak gigantisch op. Staatsecretaris Van Ark heeft inmiddels toegezegd terughoudend te zijn met incassokosten. Desondanks zal het aantal mensen dat schulden opbouwt, stijgen. Want wie betalingsregelingen treft, bouwt schulden op.

De Nibud-directeur: “De crisis komt in drie golven. Na de gezondheidscrisis komt de economische crisis en daarna verwachten we ook dat het aantal mensen in de schuldhulpverlening uiteindelijk gaat stijgen.”

Het Nibud adviseert verder iedereen het Nibud stappenplan Grip op je geld te doorlopen. Het plan helpt consumenten de juiste acties te ondernemen met praktische hulpmiddelen zoals een voorbeeldbrief. En verder is het vooral zaak niet te lang te wachten met het zoeken van hulp. Een laag inkomen leidt tot stress. Het delen van zorgen en het inschakelen van hulp zijn belangrijke middelen de stress te verminderen.

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here