Bram Oskam en Sybren Brands © George Maas/Fotonova

Een omgekeerde supermarkt waar je levensmiddelen naartoe brengt in plaats van koopt? Dat idee hebben medewerkers van talent-organisatie KnappeKoppen uitgewerkt. TKRAMREPUS (Supermarkt omgekeerd) is sinds begin december open. De voedselbank spint er garen bij.

De voedselbank is ooit ontstaan om de overschotten van grote supermarkten te doneren aan mensen die het nodig hebben. Door technologische innovatie zijn er nauwelijks overschotten meer zodat supermarkten minder kunnen geven aan de voedselbank. Waar vroeger 10 tot 12 procent overschot was, ligt dat nu nog maar op 2 procent. Op zich is dat een goede zaak als je kijkt naar voedselverspilling maar voor de voedselbank is dat een probleem. Door oorlog, de energiecrisis en inflatie stijgt het aantal klanten van de voedselbank, de snelst groeiende bank van Nederland.

KnappeKoppen verzon daarom een pop-upstore in de warme decembermaand van 2021. Dat werd een doorslaand succes, zowel in donaties als reacties in de pers. Konden ze geen permanente winkel openen? Daar moest het ideeënbureau voor studenten en starters dat zich richt op talentontwikkeling en zelfontplooiing van 18- tot 30-jarigen zich even op bezinnen.

Kratje

KnappeKoppen wilde een blauwdruk creëren die overal in het land kan worden toegepast. Het concept moet een bijdrage leveren aan het groeiende probleem van de voedselbank. “We willen het groter maken de geografische plek alleen”, zegt Sybren Brands van KnappeKoppen. “We zetten bij bedrijven een week lang een kratje neer en halen dat dan weer op. Een bedrijf kan dan zelf inzamelen.”

Brands: “Zo maken we het bereik veel groter en sporen we mensen en bedrijven aan zich hiervoor in te zetten. De voedselbank staat nu op het punt dat de bank zelf eten moet gaan inkopen. Daarom hebben we bedacht dat mensen die levensmiddelen doneren een kop koffie kunnen kopen waarmee je de voedselbank financieel steunt. Zo zamelen we geld in voor de voedselbank. Dat doen we ook door het kantoor boven TKRAMPREPUS te verhuren als vergaderruimte. Dit alles maakt het concept sterk en kopieerbaar. We willen niet alleen afhankelijk zijn van giften en donaties.”

Kunnen mensen ook gewoon langskomen en boodschappen halen?
“We zijn nu aan het kijken met de voedselbank hoe we dat aanpakken. We willen eerst de donatiestromen op gang hebben en de schappen gevuld, het logistieke gedeelte eerst op orde hebben voordat we zeggen ‘iedereen is welkom’. Maar dat is absoluut het idee. Ook om via die kop koffie, de donateur en de klant met elkaar in contact te laten komen.” Arjan van Oorsouw

TKRAMREPUS, Czaar Peterstraat 233

deomgekeerdesupermarkt.nl

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in