Tekst Jos Verdonk | Beeld Sandra Hoogeboom

In Amsterdam en ver daarbuiten zijn kunstwerken op de meest onverwachte plekken te zien. Soms zijn ze daar al tientallen jaren of nog langer te zien, voor je blik er een keer op valt. Neem daarom het gezongen advies van Ramses Shaffy ter harte: ‘Hoog Sammy, kijk omhoog!’

Studente Liv Venema (24) groeide op in het oosten van het land, volgt aan de Breitner Academie een opleiding tot kunstdocent en woont op kamers in Diemen. Daarnaast houdt Liv zich bezig met restauratie van onder andere muurschilderingen en is ze zelf beginnend kunstenaar. Liv heeft ook nog eens een ongewoon bijbaantje. “Ik ontwerp voor klanten van de Ikea keukens. Ik maak eerst een afspraak met een klant en ga dan ontwerpen en designen. Heel leuk om te doen!”

Het Fijn Ding – of eigenlijk Fijne Dingen – van Liv zijn de gigantische wandschilderingen van kunstenaar Peter Alma. Die zijn gratis en voor niks al sinds de jaren dertig te zien op een bijzondere plek: de binnengevels van het Amstelstation. “Ik heb ze uitgekozen omdat ik vind dat ze door iedereen mogen worden gezien. Deze kunstwerken zijn er voor iedereen en zijn heel toegankelijk. Peter Alma was al voor de Tweede Wereldoorlog een bekend kunstenaar. Hij was communist en erg bezig met de toekomst, met het futurisme. Met deze muurschilderingen wilde hij een verhaal vertellen. Ik vind de kleuren zo mooi en dat dit werk zo goed bij de ruimte past. De lijnen in de schilderingen lopen door in de lijnen in het plafond van de stationshal. De kleuren zijn zacht en rustig, pastelachtig. Alles klopt gewoon!”

‘DIT werk past zo goed bij de ruimte’

Peter Alma (1886-1969) studeerde in Den Haag en Parijs en was een vriend en tijdgenoot van Piet Mondriaan en Kazimir Malevitsj. De muurschilderingen in het Amstelstation hebben de weinig bloemrijke titels De ontwikkeling van de locomotief en Het resultaat van technische ontwikkeling en brengen een ode aan een nieuwe, moderne tijd. De silhouetten van de Eiffeltoren en Empire State Building zijn op de binnengevels te zien, maar ook een oerhollandse molen. “Ik heb zijn kunstwerken hier een paar jaar geleden ontdekt toen ik voor school regelmatig op het Amstelstation kwam. Ik kwam toen uit het niets in de grote stad. Ik vind mooi dat het misschien niet zo opvalt, maar dat je ze onbewust toch altijd ziet.”

Doordat Liv zelf schildert en restaureert is ze ook geïnteresseerd in de techniek achter de schilderijen. “Peter Alma heeft voor deze kunstwerken een speciale verfsoort gebruikt, keim, waardoor ze nog steeds in goede staat zijn. Die verf wordt bijna niet meer gebruikt, terwijl die juist door de onverwoestbaarheid ervan heel geschikt is. Bepaalde rode en gele tinten zijn trouwens giftig, want daar zit cadmium in. Dat wist men toen nog niet en ze mogen nu niet meer worden gebruikt. Kijk, daar bij die wereldbol zie je wat vuile plekjes. Binnenkort worden ze weer gerestaureerd en nu wordt onderzocht hoe dat het beste kan worden gedaan.”

Behalve met haar studie, stages en Zweedse keukens ontwikkelt Liv Venema zich stap voor stap tot kunstenaar. “Ik schilder niet alleen, maar ik teken en beeldhouw ook. Voor mij is kunst een manier om mezelf uit te drukken. Ik ben linkshandig maar werk met rechts, omdat ik niet te veel controle wil houden over wat ik doe. Als ik met mijn hoofd iets niet begrijp, schilder of maak ik iets abstracts. Daar word ik rustig van en dan denk ik: Zo simpel is het eigenlijk.”

Heb je een Fijn Ding in 020 en wil je daar over vertellen? Mail naar
service@mugweb.nl

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in