Klagen over onderhoud loont ook in wooncrisis

Van hitte in nieuwbouwwoningen tot open liggende rioleringen bij huisjesmelkers. Ook in het opgepoetste Amsterdam kampen huurders met achterstallig onderhoud. En worstelt de gemeente met sommige verhuurders. Toch loont klagen wel degelijk.

0
508

Amsterdam is niet meer de krakende oude dame van twintig jaar geleden. In steeds meer wijken blinken de nieuwbouwflats en de schoongespoten oude gevels je tegemoet. Maar achter die opgepoetste gevels is niet alles in orde. “We krijgen nog dagelijks klachten over achterstallig onderhoud uit de hele stad”, vertelt Tjerk Dalhuisen van stichting !WOON, de organisatie die huurders ondersteunt in Amsterdam. Schimmel, lekkage en slechte ventilatie vormen de de top drie van onderhoudsklachten. “Verhuurders zeggen vaak tegen huurders die daar over komen klagen: ‘Jullie moeten vaker ventileren.’ Maar daar is het niet altijd mee opgelost. Soms ligt het toch echt aan de staat van de woning en aan de ventilatiesystemen.” Hij waarschuwt om je als huurder niet met een kluitje in het riet te laten sturen. “Schimmel is schadelijk voor je gezondheid.”

Onderhoudsproblemen zijn niet voorbehouden aan de vooroorlogse woningen. Nieuwe woningen met grote glazen puien leveren weer nieuwe problemen op. Als voorbeeld noemt Dalhuisen twee nieuwe complexen in de Maria Austriastraat op IJburg. Het complex met koopwoningen heeft zonwering en dat met sociale huurwoningen niet. Daar wordt het zodra de zon schijnt boven de 25 graden, zelfs in de winter. Door een warmtedagboek bij te houden, kregen de bewoners eerst gelijk bij de huurcommissie en omdat IJmere nog steeds niets deed, nu ook bij de rechter, vertelt Dalhuisen. Er zal zonwering moeten worden geplaatst. Dat is behoorlijk prijzig. Daarom waren ze vermoedelijk ook niet aangebracht bij de huurwoningen. Corporaties zijn, ook gedwongen door de verhuurdersheffing, voortdurend aan het puzzelen hoe ze zo goedkoop mogelijk kunnen bouwen. “Maar hier zijn ze uiteindelijk duurder uit.”

Het gebeurt niet zo vaak meer, vertelt Dalhuisen dat ze voor dit soort zaken naar de rechter moeten. Woningcorporaties komen doorgaans al in actie voordat de huurcommissie wordt ingeschakeld. Het loont dus om te klagen bij de verhuurder en om als dat niet lukt, hulp te zoeken bij !WOON en zo nodig de huurcommissie.

© !Woon

Bij particuliere verhuurders is dat lastiger. “Er is een groep particuliere verhuurders die liefst zo min mogelijk investeert in hun panden. Die gaan pas wat doen als het moet van de huurcommissie.”

In 2020 nam het aantal klachten bij de huurcommissie met 20 procent toe, ook uit Amsterdam, maar dat waren vooral klachten over de jaarlijkse huurverhoging. Het aantal klachten over onderhoud bleef redelijk stabiel. Door de corona-crisis zijn achterstanden ontstaan bij de huurcommissie en kan het dus even duren voor je verzoek aan de beurt is. “Maar laat je daar niet door tegenhouden,” aldus Dalhuisen. “Het gaat alweer een stuk sneller.”

Een kleine groep verhuurders negeert zelfs de huurcommissie. Daar worstelt de gemeente mee. Begin dit jaar heeft de gemeente voor het eerst een verregaande maatregel tegen zo’n verhuurder genomen. Ze nam het beheer over van een pand aan de Jacob van Lennepkade. Daar stond de benedenverdieping al tien jaar leeg, het riool lag open, de woningen erboven waren gevaarlijk en ook de buren kregen steeds meer last van de ratten en de stank. De gemeente gaat de boel nu opknappen en dit in rekening brengen bij de verhuurder en daarna een redelijk huur vaststellen. Dat is nog nooit eerder gebeurd. De Woonbond pleit al jaren voor een landelijke verhuurvergunning. “Om de rotte appels onder verhuurders te weren,” vertelt Marcel Trip van de Woonbond.

Hij signaleert nog een belangrijk probleem: het gebrek aan rechten voor het groeiende aantal mensen dat een vrijesectorwoning huurt. De gemeente signaleert in haar notitie over woonkwaliteit: “Door de hoge druk op de woningmarkt is kwaliteit nauwelijks meer een onderscheidende factor bij verhuur of verkoop.” Deze groeiende groep huurders kan geen gebruik maken van de huurcommissie. De huurcommissie kan hooguit adviseren als de verhuurder daar behoefte aan heeft. “Vrijesectorhuurders rest alleen de rechtbank als ze er niet uit komen met de huurbaas. Dat is niet goed voor de relatie met je verhuurder. Een gang naar de huurcommissie is een veel minder escalerende stap,” aldus Trip. Ernstige klachten kun je als vrijesectorhuurder wel melden bij het meldpunt achterstallig onderhoud van de gemeente. Dat wil de onder meer bestuurlijke boetes gaan uitdelen voor verhuurders die weigeren op te knappen. Klagen loont dus.

 

Achterstallig onderhoud?

1. Meld dit (schriftelijk) aan je verhuurder

(voorbeeldbrief: wooninfo.nl/nulpunten)

2. Gebeurt er niets? Ga dan naar het spreekuur van
!WOON. Zie wooninfo.nl/contact of
bel 020 5230 130

Zijn de klachten dusdanig dat er gevaar dreigt?

Meld het bij de gemeente: amsterdam.nl/woningcheck

3. Gebeurt er nog steeds niets en huur je een sociale
huurwoning? Dien een klacht in bij de huurcommissie.
Huur je een vrijesectorwoning dan kun je de klachten
op eigen kosten laten verhelpen en de kosten op de
huur in mindering brengen. Doe dit nooit op eigen
houtje maar altijd samen met !WOON of een
advocaat.

4. In het gelijk gesteld door de huurcommissie en er
gebeurt nog niets? Of huur je een vrije sectorwoning?
Dan kun je naar de rechter.

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in