Huurcommissie loopt achter met meer dan 10.000 zaken

0
992

De Huurcommissie heeft een grote achterstand. Er liggen meer dan 10.000 zaken te wachten op een uitspraak. Gevolg is dat huurders en verhuurders lang moeten wachten op duidelijkheid over te veel betaalde huur, afrekening servicekosten en aanpak van gebreken. De Huurcommissie gaat nu verzoeken versneld afhandelen om de wachttijden niet verder te laten oplopen.

Tjerk Dalhuisen van !WOON staat huurders bij: “Duizenden mensen zitten al meer dan een jaar te wachten en sommige al twee jaar.” De heer de Vries uit Amsterdam-Centrum had een huurcontract van zes maanden voor een souterrain. Het ging om een all-in huur (niet uitgesplitste kale huur plus service kosten) van €1.100,- per maand. Een all-in-prijs mag niet omdat de huurder dan geen duidelijkheid heeft over wat huur en wat servicekosten is. De Vries: “Uit berekeningen van !WOON blijkt dat ik €5.000,- teveel heb betaald.”

De Vries stapte op 18 juli 2019 naar de Huurcommissie. In november 2019 bezocht een rapporteur van de Huurcommissie de woning. Op 17 januari 2020 liet de Huurcommissie per brief weten dat er een achterstand was maar dat ‘ze haar uiterste best deed om de achterstand in te lopen’. De Vries heeft daarna niets meer van de Huurcommissie gehoord. De Vries: “Aan de woning mankeerde ook nog eens van alles. De woning was een oude garage zonder ventilatie, af en toe kreeg ik het benauwd en ging ik buiten op een bankje zitten. Er was ook geen daglicht. Ik zat overdag met de lichten aan. De verhuurder zei over de huurprijs: ‘Die €1.100,- is niets, van de zomer verdien ik met Airbnb veel meer.’ Het zou fijn zijn als de Huurcommissie uitspraak doet en dat ik weet waar ik aan toe ben. Ik kan dat geld goed gebruiken.” De Vries is inmiddels verhuisd.

De Huurcommissie doet bindende uitspraken in conflicten tussen huurder en huisbaas. De commissie doet onderzoek bij sociale huurwoningen, kamers en woonwagens. De commissie start een onderzoek, soms in de woning en stelt een rapport op. Vervolgens komt er een zitting, waarin de commissie het onderzoeksrapport bespreekt en huurder en verhuurder nog een toelichting kunnen geven. Na de zitting doet de Huurcommissie uitspraak. Door de corona-crisis zijn er al sinds half maart geen zittingen meer en blijven zaken dus liggen. Pas vorige maand waren de eerste digitale zittingen.

Er is nog een verklaring voor die achterstanden. “Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft het aantal zaken dat binnen zou komen, onderschat. Door alle bezuinigingen van de afgelopen jaren is er te weinig personeel voor meer zaken”, zegt Dalhuisen. “Tegen mensen die in een procedure zitten zou ik willen zeggen: heb geduld. En neem contact met ons op als er problemen zijn met de huisbaas. Maak gebruik van je rechten als huurder.”

Heeft u een vraag over huurverhoging, huurprijs, service kosten of het onderhoud van de woning? Neem contact op met !WOON. Telefoon: 020 5230 130 of wooninfo.nl

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in