Red een maaltijd van de kliko

Bij Too Good To Go kun je voor een luttel bedrag een verrassingspakket bestellen en iets doen tegen voedselverspilling.  Tekst Arnoud van Soest  Beeld Sodis Vita

0
1408

Voedselverspilling zorgt voor 8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en is slecht voor het milieu. Er ontstaan daarom steeds meer initiatieven om verspilling tegen te gaan: koken met verse producten die anders worden weggegooid (Buurtbuik) en supermarkten (Albert Heijn als eerste) die dynamisch afprijzen: hoe dichter bij de houdbaarheidsdatum, hoe goedkoper.

Maar je kunt verspilling ook tegengaan door een Magic Box te bestellen bij Too Good To Go. Het bedrijf is sinds januari 2018 actief in Nederland. Het idee is simpel: je laadt een (gratis) app op je mobiel en je kunt alleen al in Amsterdam uit iets meer dan 300 aanbieders kiezen: bakkerijen, supermarkten, hotels, toko’s of restaurants. Voor vier à vijf euro kun je elke dag een verrassingspakket, Magic Box, afhalen, waarvan de winkelwaarde ongeveer drie keer hoger ligt. Het gaat om verse producten die anders worden weggegooid.

Voedsel de kliko in

Het idee voor Too Good To Go komt uit Denemarken. Vier studenten zagen dat de bakken buffetvoedsel waar ze hun bord uit hadden opgeschept, in de kliko werden geleegd. Dat deed het personeel elke twee uur, want na twee uur mag je van de Voedselwet geen buffetvoedsel meer verkopen. Zonde, vonden de studenten.

Via de app kun je bij een winkel, restaurant of hotel een zak met verse producten bestellen, vertelt Sharonne van Diemen, public relations, van Too Good To Go Nederland. “Bij een supermarkt kan dat een maaltijdsalade zijn, zuivel, pasta, paprika’s, vis of vlees. Bij een bakkerij kan het om brood of banket gaan. We vragen de ondernemer een zo gevarieerd mogelijk pakket samen te stellen.”

Dat Magic Boxes tegen een schappelijke prijs worden aangeboden, komt omdat de klant de bestelling zelf afhaalt. “We willen de verspilling tegengaan, zonder de rompslomp die bezorging met zich meebrengt,” zegt Marieke Graat van marketing.

Producten die anders worden weggegooid belanden nu op een bord. Zo snijdt het mes aan twee kanten: winst voor de ondernemer (extra omzet plus de kans op nieuwe klanten) én winst voor de consument, die er een goede deal aan overhoudt. Graat: “Het is ook goed voor het milieu: in Amsterdam hebben we met die app tot nu toe al 150.000 tassen eten gered.”

Voor €2,99 boodschappen

Mieke Beugelsdijk uit Amsterdam las vorig jaar een artikel over Too Good To Go. Voedselverspilling tegengaan sprak haar aan. “Er wordt veel voedsel weggegooid, wat een decadentie. Mijn ouders hebben het staartje van de oorlog meegemaakt en de armoede vlak erna. Al het eten werd opgegeten, niets weggegooid.”

Ze besloot de app uit te proberen. Helaas had de biologische supermarkt die dag niks over. Een maand geleden kwam ze de app weer tegen op haar mobiel en probeerde ze het opnieuw. Bingo! Ze moest haar eigen tas meebrengen en kon voor €2,99 melk, gerookte makreel, een zakje voorgesneden salade, een vegetarische burger en een cakeje meenemen. Sindsdien bestelt ze vaker een Magic Box. “Het is altijd spannend, net als het kerstpakket dat mijn vader vroeger mee nam. Je moet alleen niet te kieskeurig zijn. Soms krijg je een mailtje dat er niets over is. Je krijgt je geld terug en je gaat boodschappen doen en betaalt de normale prijzen.”

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in