Veel minder mensen bankieren online dan banken doen voorkomen, blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. Banken digitaliseren in hoog tempo maar het aantal Nederlanders dat zijn geldzaken niet per computer of smartphone kan of wil regelen ligt op ‘vele honderdduizenden’, aldus de krant.

De Volkskrant baseert zich op cijfers die de drie grootste banken op verzoek van de krant hebben verstrekt. Bij ING is bijna eenderde van de 66-plussers niet online. Voor ABN Amro geldt een soortgelijk aantal, terwijl bij Rabobank zelfs eenderde van álle klanten niet digitaal bankiert, zo schrijft de Volkskrant. Ook alle banken bij elkaar genomen, zou ongeveer eenderde van de ouderen niet per computer of smartphone bankieren maar gewoon nog via overschrijvingen en een wekelijkse wandeling naar een bankfiliaal of pinautomaat.

Volgens de Volkskrant doen banken aan misleiding als het om cijfers over digitaal bankieren gaat. In pr-praatjes doen banken alsof de digitale dekking bijna volledig is.

Niet alleen ouderen

Vooral onder senioren zijn papier en het echte loket nog altijd populair. Maar liefst 30 procent van de klanten van 66 jaar en ouder regelt de geldzaken op de traditionele wijze. Toch zijn het niet alleen ouderen die met het digitale tijdperk worstelen. Nederland telt zo’n 2,5 miljoen laaggeletterden, mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Voor hen kan internetbankieren extra ingewikkeld zijn, tot volstrekt onhaalbaar. En dan staan er nog eens 2,2 miljoen Nederlanders te boek als zwakbegaafd (IQ tussen de 70 en 85), met als kanttekening dat hier allicht sprake is van flink wat overlap met laaggeletterdheid.

Een vierde groep, naast ouderen, laaggeletterden en mensen met een laag IQ, wordt gevormd door mensen die tijdelijk of langdurig geen middelen hebben om digitaal te bankieren. Nederlanders die op of onder bijstandsniveau leven – met of zonder bijstand, vaak met forse schulden, al dan niet in een schuldsaneringstraject – beschikken vaak niet over zaken als een smartphone, tablet, pc en redelijk snel internet. Zij zijn het ook die door verouderde spullen vaker het risico lopen slachtoffer te worden van internet-bankfraude.

Digitale kloof versterkt ongelijkheid en uitsluiting

Banken investeren fors in digitalisering. Er gaan zelfs geluiden op om alle geldtransacties, tot aan het kopen van de daklozenkrant en het geven van een aalmoes aan bedelaars, te vervangen door betalingen per smartphone of via andere digitale technieken. In Zweden heeft is digitaal betalen al hard op weg contant geld te verdringen, ook bij het bedelen.

Ook in Nederland zijn winkels en uitgaansgelegenheden waar al langere tijd niet met contant geld kan worden betaald. Multinationals als Facebook zoeken nieuwe verdienmodellen door voor bankier te spelen, uiteraard met digitaal geld. Dat met deze ontwikkeling de tweedeling tussen slim, welgesteld en arm, tussen zij die mee kunnen doen en zij dat niet kunnen wordt versterkt, staat als een paal boven water.

Digi-dwang

Meedoen met de moderne tijd is niet vrijwillig. De Volkskrant heeft het over digi-dwang en geeft ING als voorbeeld. Bij die bank is het al enkele jaren niet meer mogelijk om offline een periodieke overschrijving aan te maken, te wijzigen of stop te zetten. De Volkskrant laat een pr-medewerker van de bank ontkennen dat er sprake van digi-dwang. ‘Uiteraard nemen we dit serieus en blijven we ook kritisch kijken naar onze dienstverlening’, als het voorgeprogrammeerde pr-praatje van de woordvoerster, die vervolgens toegeeft: ‘ING heeft er wel voor gekozen om in de dienstverlening digitaal bankieren centraal te stellen. Omdat wij geloven dat dit bankzaken makkelijker maakt.’

Een voorbeeld daarvan is het afschaffen van de tan-code door ING, waardoor internetbetalingen niet meer met een gewone gsm-telefoon maar alleen nog met de bank-app (smartphone) kunnen worden bevestigd, of met een speciaal scan-apparaatje.

Vermindering van het aantal bankkantoren en geldautomaten dwingen consumenten meer en meer richting ‘digitaal’. Banken brengen bovendien steeds meer kosten in rekening voor papierwerk zoals een rekeningafschrift per post. Ook hiervan zijn ouderen, mensen met schulden en zwakbegaafden extra de dupe. Een opvallend dure bank is Triodos, die zich laat voorstaan als duurzame bank. Triodos rekent €24,- per jaar voor papieren afschriften.

 

 

 

 

 

 

 

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here